Brev:
Kom i gang med skemad
11. september 2012
Alder:
7 mdr.
Kom i gang med skemad
Hej Helen.
Jeg synes, vi har en lille udfordring med vores søn Filip på 7 1/2 måned. Hvordan får vi ham til at spise mere varieret skemad???
Vi har tilbudt ham skemad siden han var 4 mdr., hvor vi som alle andre startede ud med en neutral ris- eller majsgrød... Han var ikke super god til det i starten, så vi pressede ikke på... Efterhånden som det blev bedre, begyndte vi at komme lidt frugtmos i, så han kunne få lidt forskellige smagsoplevelser... Det kan han godt li'.
Stille og roligt begyndte vi, at åbne op for kartoffelmos med gulerødder, hvilket gik ok, hvis bare det var blendet... Men lige nu nægter han at spise den type mad. Her er prøvet med forskellige grønsagstyper, med en smule kød, Blendet og most med gaffel...
Da han var 6 mdr. tilbød vi ham havregrød - blendet... Da han slet ikke kan klare, hvis der er de mindste klumper i... Det var ingen succes, og er det stadig ikke... Har prøvet mange variationer, blendet, ikke blendet med og uden frugtmos...
Vi har nogenlunde succes med øllebrød (med lidt sukker i) - de fleste dage går det ok, men nogle dage nægter han... Når vi har været ude, får han ofte færdig Fuldkornsgrød med frugt i, hvilket han godt kan li´...
Vi har indimellem vendt tilbage til udgangspunktet med ris-/majsgrød, da den er rimelig sikker - og så igen åbne op for de andre ting. Det går ok, de første par gange, men så nægter han at spise det igen... Vender hovedet væk og lukker munden helt sammen. Vi har også prøvet at give ham en ske i hånden, som han selv kan sidde med. I starten kunne vi få lidt mere i ham, men nu har han regnet den ud...
Jeg har også forsøgt, om han evt. vil have rugbrødsbider, hvis han nu bare ikke er til grød... Men "nej tak"... ...
...
Han har en lidt sjov ting... Hvis jeg prøver at give ham agurk, et stykke frugt eller lignende i hænderne - kan han få opkastfornemmelser, uden at han har haft det oppe i munden og han ser meget misfornøjet ud... Giver jeg ham en skorpe eller andet vil han gerne sidde og sutte på den...
Han får selvfølgelig tilbudt flaske - og ved ikke om det er lige tilpas eller for meget eller for lidt... Alle måltider bliver tilberedt med mme, svarende til den mængde væske, der er i... Og han tilbydes enten vand eller sødmælk i kop.
Her kan du se en typisk dag...
Kl. ca. 6: tilbyder vi ham morgenmad (og her prøver vi med havregrød), men han spiser ikke meget...
Kl. 8.30: ca. 130 ml. mme, før han skal ud at sove
Kl. ca. 11/11.30: Her får han øllebrød eller kartoffelmos - det sker, at han spiser ok med øllebrød.
Kl. ca. 13/13.30: ca. 100 ml. mme indien han skal ud at sove.
Kl. ca. 15.30: Får han lidt eftermiddagsmad - det har været flaske, men vi er gået over til lidt ris-/majsgrød med frugtmos (da han ikke spiser så meget til frokost).
Kl. ca. 17.30/18: Aftensmad typisk kartoffel-/grønsagsmos, som han ikke gider spise (mere).
Kl. ca. 19.30: Godnat flaske ca. 200 ml mme.
Kl. ca. 3: Natflaske ca. 150 - 180 ml mme.
Ellers om Filip...
Han er en meget aktiv dreng, der "snakker" og griner meget. Han var kolik barn, med veludviklede lunger - og når han siger fra kan det høres... (hvilket sidder lidt i os endnu).
Han ligger meget på gulvet, og forsøger at komme op på knæene (her hjælper vi lidt til)... Han er lidt irriteret over, at når han bevæger sig, er det baglæns...
Han kan sidde selv. Og når han sidder i kravlegården, tager han fat i siderne og kommer op at stå på knæene...
Mange hilsner
Mette